KIVIOQ indrammet af isbjerg. Vestgrønland 1963. Foto H. Storm

KIVIOQ indrammet af isbjerg. Vestgrønland 1963. Foto H. Storm

Denne bog er et arbejde i proces, ikke den endelige og autoriserede historie om skibet KIVIOQ. Der er stadig masser af ubekendte i skibets historie, som kan og i nogle tilfælde skal kortlægges; dokumenter og genstande, som skal findes. Bogens redaktører vil være taknemmelige for alle bidrag desangående og lover at videregive "fund" til de relevante museer og myndigheder.

Historien begynder med, at polarforsker Knud Rasmussen under den 6. Thule-ekspedition i Sydøstgrønland i 1931 ombord på et chartret skib undfangede ideen om at få sit eget ekspeditionsskib og at opkalde dette skib efter sagnskikkelsen Kivioq – den evige vandringsmand, der overlever alle farer. 

Det blev ikke ved ideen. Næste år var skibet købt, og efter endnu et år, den 16. juni 1933, blev skibet søsat, døbt og leveret.

C. C. A. Gabel Jørgensen, leder af 6. og 7. Thule-ekspeditioner, skriver i “Meddelelser om Grønland Bd. 106 nr. 1 om 6. og 7. Thule-ekspedition til Sydøstgrønland 1931-33” følgende:

“Motorkutteren, som Knud Rasmussen havde døbt “Kivioq” efter den grønlandske sagnfigur Kivioq (den evige vandringsmand) er bygget og udstyret til arktisk navigation, tiltænkt til brug ved Rasmussens fremtidige ekspeditioner i grønlandske farvande.”

Når vi i denne bog har erfaret, hvad skibet har været igennem af isskruninger, storme, rev, fejl og havarier, så forekommer Knud Rasmussens valg af navn til skibet nærmest profetisk.

*

Nu spoler vi hurtigt frem til den 2. december 2022. Mens skibet ligger ved kaj i Egernsund, ikke langt fra Gråsten, bliver en skibsbrand føjet til listen over havarier. Herefter er det i nogle måneder uvist, hvilken skæbne der vil overgå skibet.

Et halvt år senere, i juni måned, tæt på skibets 90 års fødselsdag, kan vi læse i Træskibs Sammenslutningens Blad at Skibsbevaringsfonden har indfriet et større pant i skibet og dermed de facto er skibets nye ejer. Nu tegner odds sig mangefold bedre for skibets overlevelse.

I et år, fra Sankt Hans Dag 2021 til samme kalenderdag i 2022, var undertegnede tre medlemmer af bestyrelsen i KIVIOQs Venner Hundested, sammen med en række entusiastiske lokale frivillige, med til at holde KIVIOQ oven vande i Hundested Havn. I løbet af det år fik vi kontakt med tidligere besætningsmedlemmer fra KIVIOQ, og på et tidspunkt modtog vi også en papkasse fra et dødsbo. Kassen viste sig at indeholde væsentlige dokumenter fra KIVIOQs historie i de fleste af årene fra 1933 til 1995. Senere fik vi adgang til væsentlig ny dokumentation om byggeriet af KIVIOQ i samarbejde med Frederikssund Lokalhistoriske Arkiv.

Den samme pietetsfølelse, der igennem et år fik os til, på havnen i Hundested, at kæmpe for skibets overlevelse, har nu bragt os sammen om at åbne den modtagne papkasse og skrive skibets historie med Knud Rasmussen på den 7. Thule-ekspedition. Efter Rasmussen har skibet haft en række vidt forskellige skibsejere, skibsførere og brugere. Indtil videre altid med evnen til at komme velbeholden ud af en skæv sø.

Aksel Bjørke, René Zorn og Carsten Legaard

Resourcer

Kommentarer er velkomne

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}